مناسبت ها

اگر زیبایی را آواز سر دهی، حتی در تنهایی بیابان، گوش شنوا خواهی یافت

خليل جبران

سخن بزرگان

درياي بي تلاطم، هيچگاه دريانورد ورزيده تربيت نمي كند

حاضرین در سایت
 2 مهمان حاضر
آمار سایت
صفحه اصلی

مجله رشد/آموزش تربیت بدنی/ دوره 11/ شماره 1/ پاییز  1389

1. سرمقاله: فوتبال، هنر، صنعت یا ورزش              نوشته شده : مهناز خزایی

1. تربیت بدنی و ورزش از منظر اسلام

2. جامعه شناسی ورزش و رسانه های گروهی

3. جایگاه مهندسی ساخت وسایل ورزشی در تربیت بدنی مدارس

4. رویکردهای بین المللی به تربیت بدنی مدارس

5. از بام ایران تا بام آتن (سفرنامه ی المپیک 2004 آتن)

6. راهبردهای توانمند در آموزش تربیت بدنی (حیطه عاطفی)

7. تمرینات مقاومتی برای کودکان و نوجوانان چاق

8. تربیت بدنی، اهداف، الگوها و ملاحظات

9. بررسی و مقایسه ی ناهنجاری های قامتی در دانش آموزان پسر و دختر دوره ی راهنمایی و دبیرستان

10. بازی های آیینی و نمایشی

11. 8 شیوه ی مهم برای کاهش استرس (تنش) والدین و دانش آموزان

12. نقش تغذیه، خواب و تمرینات بدنی، در رشد و افزایش قد کودکان

13. معرفی کتاب: تربیت بدنی در مدارس

1) سرمقاله (فوتبال، هنر، صنعت یا ورزش)

بازی های المپیک و مسابقات جام جهانی فوتبال دو رویداد بی نظیر ورزشی در جهان ورزش به شمار می روند که مقدمات متن و مؤخرات این دو رویداد آن چنان جاذبه ای دارند که جدا از رونق بخشی به صنعت گردشگری، جشنواره های فرهنگی و هنری ویژه ای در کنار آنها به نمایش در می آیند گفته اند بیش از 20 میلیارد نفر از نزدیک و از طریق انواع رسانه های دیداری و شنیداری، افتتاحیه و اختتامیه و دوره ی 15 روزه ی بازی های المپیک را تماشا می کنند و فراتر از میلیاردها دلار قرارداد اقتصادی در حاشیه ی بازی های المپیک منعقد می شود.

بدون تردید قاره آفریقا به ویژه کشور آفریقای جنوبی ، افتخار میزبانی این بازی ها را به لطف برخورداری از شخصیتی جامع- نلسون ماندلا- کسب کرد ولی می توان حدس زد که شاید تا نیم قرن آینده نوبت مجدد به قاره آفریقا برسد به دلیل احتمالی زیر :

1- تسلط بارز میزبانی تقریبا بدون نقص کشورهای غربی به ویژه کشورهای اروپایی

2- علاقه وافر تماشاچیان فوتبال در آمریکای لاتین به ویژه برزیل و آرژانتین

3- رشد چشمگیر ورزش در کشورهای آسیایی به ویژه چین، کره جنوبی و ژاپن

در هنگامه جام جهانی فوتبال اوج توجه رسانه ای به فوتبال ، هنر و صنعت همیشه رو به رشد فوتبال را از مرزهای اندیشه ای فراتر می برد علت این همه جاذبه چیست ؟ اگر روزی فوتبال در جهان تعطیل شود و شعله ی فروزان در زندگی فردی و اجتماعی مردم جهان خاموش گردد چه می شود؟ ...

خوشبختانه فوتبال با وجود سوء استفاده های سیاسی از تنازعات سیاسی جان به در برده و همگان در آن می اندیشند که در آینده این ورزش تا چه حد می تواند تنازعات فرهنگی را به تعادل بکشاند و از تعصبات قومی و فرهنگی بکاهد .

2) تربیت بدنی و ورزش از منظر مردم

« مومنی که قوی و نیرومند باشد بهتر است از مومنی که ضعیف باشد » پیامبر اکرم (ص)

با توجه به آیات و احادیث ، ورزش و تربیت بدنی در اسلام تنها وسیله ای برای تزکیه ، تربیت وسیر الی الله است . نماد ملموس ، حقیقی و واقعی تحقیق این هدف حضرت علی ( ع ) است که قدرت جسمانی را فقط وسیله ای برای تقرب به خداوند قرار می دهد ، هنگامی که در جنگ با عمر و بن عبدود پهلوان نامی عرب بروی غالب می شود و قصد هلاک او را دارد و چون عمروبر صورت مبارک او آب دهان می اندازد حضرت از سینه ی او بر می خیزد ولحظاتی را به تأمل و قدم زدن می پردازد تا مبادا در این قتل امیال شخصی و هواهای نفسانی با انگیزه های جهاد شریک شوند .

در اسلام نوع و شکل ورزش مسئله نیست بلکه هدف و جهت گیری ورزش مهم است در این صورت تفاوتی ندارد که این هدف یعنی پرورش نسلی مقتدرو نیرومند و مقرب به پروردگار، از طریق شنا و سوارکاری تحقق می یابد یا از طریق فوتبال ، بسکتبال و امثال آن .

یافته های روز افزون دانش تربیت بدنی در حیطه های مختلف این دانش نظیر فیزیولوژی ورزش مکانیک ورزش جامعه شناسی ورزش و ...این علم را به رشته های تخصصی و علمی خاصی تبدیل نموده است .

در دنیای امروز ، ورزش در ابعاد قهرمانی ، همگانی ، پرورشی و حرفه ای به اخلا قیات جدید نیاز دارد تا بر اساس آن زمینه ی سنجش و ارزیابی رفتارهای ورزشی فراهم آید .

اکنون در جنبش المپیک نیز رقابت های صلح آمیز ، مخالف شدید با دو پینگ و پرهیز از سوء استفاده های سیاسی و اقتصادی مورد توجه است بنابراین موضوعاتی چون قهرمان سالاری ،صرف هزینه های گزاف برای قهرمانی یک تیم ورزشی ، استخدام مربیان گران قیمت خارجی و ...جای تاًمل و بازبینی دارد .

3)جامعه شناسی ورزش و رسانه های گروهی

دنیای امروز یعنی دنیای ارتباطات و رسانه ، دنیایی که در آن فرماندهی رفتارها و مغز در دست ابر قدرتی به نام رسانه است .

امپراتوری رسانه ،پدیده ای است که خیلی ها از جمله ویلبر شرام آن را پیش بینی کرده بودند . ورزش به عنوان بازتاب نظام اجتماعی همیشه به صورت عجیبی با رسانه پیوند خورده است.دکتر سید مهدی آقا پور رئیس انجمن علمی جامعه شناسی ورزش ایران در نشست تخصصی اشاره کرد که در جامعه ی ما تقریباً یک سوم برنامه های تلویزیونی ، ورزشی است وحدود 25 روزنامه ی ورزشی وجود دارد پس توسعه ی ورزشی بدون همکاری رسانه ای مقدور نیست .

دکتر بهمنی مدیر کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز رسانه ها را به یک " مامای قابل " تعبیر کرد که خوب می داند چه موجودی را می خواهد خلق کند وی گفت، رسانه شما را مجبور می کند آن طوری که خودش دلش می خواهد فکر کنید .

دکتر حمید قاسمی معاون فر هنگی سازمان تربیت بدنی پیشرفت و توسعه ی ورزش و تربیت بدنی در هر جامعه ای را با چگونگی و میزان همکاری رسانه های گروهی به طور مستقیم مرتبط می داند وی افزود که تمرکز رسانه های امروزی بیش تر بر جنبه ی مسابقات سراسری و قهرمانی و حرفه ای است در حالی که افراد علمی سعی دارند دامنه ی این تمرکز را به کارکردها و سطوح دیگر ورزش یعنی تربیت بدنی و بازی های غریزی و بو می ومحلی گسترش دهند .

به گفته ی علیرضا دهقان استاد علوم وار تباطات دانشگاه تهران ، تحقیقات نشان می دهد که رسانه ها سو گیری دارند و هدف ها ی اصیل ، منطقی ، مردمی و فر هنگی در رسانه ها به اندازه ی کافی مشاهده نمی شود . مثلاً توجه بیش از اندازه به فو تبال قهرمانی و یا ورزش مردان . دهقان ، یکی از بهترین راهکارهای عملی در بهبود این حالت را راه اندازی رشته ارتباطات ورزشی در دانشگاه ها دانست .

دکتر بهمنی معتقد است در جامعه ی ما یک هرم ورزشی معکوس وجود دارد که بیش ترین توجه به رأس هرم یعنی ورزش حرفه ای جلب شده که کمترین تعداد افراد را شامل می شود و کمترین توجه به بخش ورزش تربیتی است .

دکتر قاسمی نیز معتقد است مهم ترین وظیفه ی رسانه های گروهی ایجاد انگیزه و افزایش آگاهی در حوزه ی ورزش و تربیت بدنی در بین مردم و جامعه است .

در زمینه ی ورزش دانش آموزی دکتر بهمنی اظهار گلایه کرد و عملکرد رسانه ها را کافی ندانست وی گفت برای سال جاری و نیز چهار سال آینده برنامه ریزی هایی شده است که مسیر ورزش دانش آموزی را عوض خواهد کرد ، قصد این است که ورزش و تربیت بدنی را به صورت درون کلاسی ، درون مدرسه ای و بین مدرسه ای گسترش دهیم و ورزش همگانی را با یک برنامه جذاب همراه با ورزش باستانی طراحی کنیم ودر سراسر کشور گسترش دهیم .

4) جایگاه مهندسی ساخت وسایل ورزشی در تربیت بدنی مدارس :

در تربیت بدنی مدارس باید به ساخت وسایل ورزشی در حیطه ی مهندسی توجه خاصی نشان داد و برای این کار به " مهندسی ورزش " نیاز مندیم .

مهندسی ورزش در تربیت بدنی مدارس بخش هایی را در بر می گیرد :

1- تجهیزاتی : وسایل باید محکم و دارای ایمنی کامل باشند اگر در ساخت تجهیزات ورزشی مدارس از نانو کامپوزیت های پلیمری استفاده کنیم ضمن استحکام بیشتر بسیار سبک و بادوام هستند .

2- نرم افزاری : باید نرم افزارهایی تهیه شود که با شبیه سازی ساختار قامتی دانش آموزان برای تشخیص بهتر ناهنجاری ها به کمک معلم بیاید و این کار را آسان تر کند .

3- عمرانی :می توان ازسالن های ورزشی چند منظوره که به صورت چرخشی عمل می کنند استفاده کرد یا با تقسیم بندی حیاط مدرسه به دو بخش و پوشاندن بخش ورزشی حیاط با کف پوش های الاستیک از آسیب ها ی احتمالی جلوگیری کرد و با نصب پنجره های دو جداره یا طراحی سیستم های اکوستیکی در کلاس ها مانع ایجاد آلودگی های صوتی شد .

4- پوششی : می توان از نانو ذره فلزی Ag (نقره) در لباس ورزشی دانش آموزان استفاده کرد . نقره در فضای نانو متری خاصیت آنتی باکتریال دارد که باعث مهار رشد باکتری و قارچ می شود یا از تجهیزاتی در لباس ها استفاده کرد که ناهنجاری های دانش آموزان را ثبت کند و توسط سیستم پایش نمایش دهد .

مهندسی ورزش ، پل ارتباطی بین علوم ورزشی ، فنی و مهندسی است .

5) رو یکرد های بین المللی به تربیت بدنی مدارس :

این مقاله رویکردهای ملی 5 کشور دنیا ( چین ، اسکاتلند ، نیوزلند ، مجارستان ، جاما ئیکا ، را به تربیت بدنی معرفی وعرضه می کند :

چین : بر طبق قانون چینی تربیت بدنی ملزم به اجرای 7 اصل مهم و زیر بنایی است :

تربیت بدنی به عنوان بخشی ثابت از برنامه های آموزشی مدرسه باشد / کلاس های درس تربیت بدنی به طور منظم ارزیابی شود / زمانی مناسب برای شرکت دانش آموزان در فعالیت های جسمانی روزانه در نظرگرفته شود / آموزش و تمرین و رقابت های ورزشی بایستی برنامه ریزی شود . / معلم های تربیت بدنی بایستی طبق قوانین ملی به سازی شوند . / زمین ها و فضاها و تجهیزات فعالیت های جسمانی مختص باشند / از دانش آموزان آزمون های جسمانی به عمل آید / در چین از تربیت بدنی حمایت سیاسی قابل ملا حظه ای می شود . محتوای برنامه های تربیت معلم تربیت بدنی در چین ، بیشتر سنتی است ولی روش های تدریس ، رشد یا یادگیری حرکتی کمتر سنتی و متنوع اند .

اسکاتلند : در سطح ابتدایی ، محتوای تربیت بدنی بر تربیت حرکتی استوار و شامل کسب و افزایش سطح آگاهی مهارت در جنبه های جابه جایی ، پایداری ، دستکاری ، آگاهی فضایی ، پویایی یا مکانیک حرکت و ...

در سطح متوسطه ، محتوای تربیت بدنی بیشتر بر مهارت های تخصصی و آمادگی جسمانی استوار و شامل کسب و افزایش سطح آگاهی و مهارت در جنبه های : توسعه و بهبود سطح آمادگی جسمانی ، تکنیک و تاکتیک های ورزش تیمی و انفرادی ، ژیمیناستیک و حرکات موزون فعالیت آموزشی فضای آزاد است .

نیوزیلند :

چارچوب برنامه درسی تربیت بدنی نیوزیلند ترکیبی از آموزش تندرستی ، تربیت بدنی و اقتصاد خانه داری است . در چار چوب برنامه درسی چهار مفهوم زیر بنایی وجود دارد که بر هفت حوزه ی مهم یادگیری اشاره می کنند .

هفت حوزه ی کلیدی یادگیری ، تشکیل دهنده ی برنامه درسی تندرستی و تربیت بدنی در مدارس ابتدایی و متوسطه و در طول 10 سال هستند که عبارتند از :

سلامت روانی ، تربیت جنسیتی ، غذا و تغذیه ، مراقبت از بدن و ایمنی بدنی ، فعالیت های جسمانی ، مطالعات ورزشی ، فعالیت های تربیتی فضای آزاد .

مجارستان:

تربیت بدنی بخشی از برنامه ی درسی جوهره ای ملی مجارستان است. تربیت بدنی یکی از 10 حیطه ی محوری نظام تعلیم و تربیت است. برنامه ی درسی تربیت بدنی را می توان ترکیبی از آموزش تندرستی، ورزشی و تربیت بدنی دانست.

اهداف در تربیت بدنی بر اساس دانش ، مهارت ها و حداقل صلاحیت ها برای کلاس چهارم، ششم، هشتم و دهم به حوزه های: تمرین های ورزشی سازمانی ، آماده سازی، آرام سازی، دو و میدانی، ژیمناستیک و ... تقسیم بندی شده اند.

سنجش در تربیت بدنی مجارستان از حالت سخت آزمون آمادگی جسمانی به رویکرد مبتنی بر عملکرد تدریجی تغییر یافته است.

در مدارس مجارستان تقریبا 20% از مدارس دارای سالن ورزش هستند، کلاس های تربیت بدنی در استخرهای شنا، زمین های ورزش، پیست اسکیت روی یخ و ... برپا می شود. 23درصد از سالن های ورزشی برای استحمام دوش دارند. 28درصد از حیاط و فضای مدارس، برای انجام ورزش ها، آرام سازی و بازی ایده آل هستند.

جامائیکا:

تربیت بدنی به عنوان یک عنصر ضروری در تندرستی و بهزیستی شهروندان جامائیکا شناخته می شود. برنامه های تربیت بدنی بر مفاهیمی چون: رشد همه جانبه ی فرد، مهارت های حرکتی و مؤلفه های آمادگی جسمانی، شیوه های زندگی راجع به آمادگی جسمانی، بهداشت و ... رشد احساسی و ذهنی، و رشد فردی در عزت نفس و نگرش ها و ارزش های مورد وثوق جامعه استوار است.

6) از بام ایران تا بام آتن (سفرنامه المپیک 2004 آتن)

شهر آتن سرزمین مادری المپیک 13 آگوست 2004 میلادی مصادف با 22 مرداد 1383 به مدت 16 روز میزبان هزاران ورزشکار و تماشاگر از سراسر جهان بود. نماد این دوره از بازی های المپیک دو عروسک به رنگ های آبی و نارنجی بود و حلقه ای از برگ درخت زیتون که نماد قهرمانی در المپیک های یونان باستان بود محسوب می شد.

کاروان های مدعی المپیک پس از ورود به فرودگاه آتن، با اتوبوس های سریع السیر به دهکده ی المپیک این شهر و دیگر محل های اقامت انتقال می یافتند.

در برگزاری بازی های المپیک 45 هزار نفر به صورت داوطلب با توجه به تخصص و توانایی افتخار همکاری داشتند مثلا استاد یکی از دانشگاه های فرانسه که به زبان فارسی و رانندگی تسلط داشت به عنوان راننده در خدمت کاروان ورزشی ایران بود.

مسابقات ورزشی المپیک در 53 سالن و ورزشگاه که بیش تر آن ها در نقاط مختلف شهر آتن متمرکز بودند برگزار می شد. حجم ترافیک در شهر آتن باعث شده بود تا مسؤلین خطوط تردد ویژه ای در سطح شهر طراحی و اجرا کنند جالب آن که در تمامی ایستگاه های مترو، اتوبوس، قطار و محل های گردشگری پر رفت و آمد برای بهره گیری هر چه بهتر از فرصت ها، کتابچه ها و نقشه های راهنمای چند زبانه به وفور در دسترس همگان قرار داده شده بود.

در دهکده المپیک و محل اسکان کاروان های ورزشی فقط ورزشکاران، کادر فنی و سرپرستان حق اسکان و ورود و خروج داشتند و سایر افراد در قالب سهمیه میهمان می توانستند تنها در ساعات روز وارد و خارج شوند. قیمت بلیت ورود به مسابقات ورزشی نیز بین 10 تا 300 یورو بود.

"منطقه ماراتن" محل نبرد ایرانیان با یونان بود در دوران پادشاهی داریوش اول هخامنشی، همان جایی که پس از واگذاری نتیجه جنگ به یونانیان سربازی گمنام مسافت میدان نبرد تا شهر آتن را یک نفس دوید تا خبر پیروزی یونانیان را به مردم خود برساند موضوعی که باعث شد به افتخار تلاش آن سرباز یکی از قدیمی ترین رشته های ورزشی المپیک دوی ماراتون نام گذاری شود.

در سالن نیکائینا، به تماشای مسابقات وزنه برداری رفتیم "رضا زاده" توانست در رقابت هایش، مقام اول را کسب کند. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده به همراه دیگر اعضای گروه اعزامی در مجموع توانستیم از مسابقات شیرجه، والیبال، بسکتبال، فوتبال و ژیمناستیک طی چند روز حضورمان در آتن دیدن کنیم که این بازی ها نقش مهمی در کسب تجارب ورزشی برای اعضای گروه در بر داشت.

در ورودی های دهکده ی المپیک پرچم تمام کشورهای شرکت کننده طی مراسمی به حضور مسؤلین و نمایندگان هر کشور به اهتزاز در آمده بود.

در مجموع در این دوره از بازی های جمهوری اسلامی ایران، در میان کشورهای شرکت کننده مقام بیست و دوم را به خود اختصاص داد.

7) راهبردهای توانمند در آموزش تربیت بدنی (حیطه عاطفی)

این مقاله برگرفته از دو کتاب دونالد هلیسون به نام های اهداف و راهبردها در آموزش تربیت بدنی و آموزش مسئولیت پذیری از طریق فعالیت جسمانی است. در این کتاب حدود نه راهبرد معرفی شده اند.

در مقدمه آمده:

جای تعجب نیست که معلمان با مسائل و مشکلات انضباطی و انگیزشی دانش آموزان بیش از گذشته درگیرند. چنین وضعیتی به معلمان تربیت بدنی و مربیان ورزشی خاطر نشان می کند که بهتر است به نیازهای ضروری برنامه ها توجه بیشتری بکنند.

آموزش حیطه ی عاطفی از طریق تربیت بدنی و فعالیت های حرکتی، شیوه های نوست اما چگونه می توان از این ابزار استفاده کرد؟

اهداف سنتی و پیشین تربیت بدنی، کم و بیش مسائلی را که در جامعه در حال وقوع است نا دیده گرفته است. ما بدون توجه کافی به عوامل بی ثباتی فردی و اجتماعی نمی توانیم به طور رضایت بخش به آموزش تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی بپردازیم بنابراین زمانی که مشغول آموزش درس تربیت بدنی می شویم ناگزیر از گفت و گو درباره مسئله ی خویشتن داری با بچه ها هستیم.

تعیین اهدافی از قبیل : خویشتن داری، مشارکت، تلاش و مسئولیت پذیری گام نخست در جهت تعیین چارچوبی برای برنامه ریزی درسی و ارزش یابی از پیشرفت دانش آموزان است گام دوم رشد و توسعه ی راهبردهای توانمند به منظور تحقق اهداف مذکور است.

9 نوع راهبرد توانمند که قادرند اهداف را به طور معینی ، ملموس و مؤثر به دانش آموزان بیاموزند عبارتند از:

1. گفتارهای آگاه کننده: افزایش آگاهی اولین راهبرد مورد استفاده است یکی از راه های آشنا کردن دانش آموزان با اهداف ، صحبت با آنان هنگامی ست که به طور خود انگیخته اقدام به کاری می کنند یا زمانی که به شیوه ای بی مسئولیت رفتار می کنند. از جمله موارد دیگر در اجرای راهبرد گفتارهای آگاهی دهنده، نصب برگه های اعلام کننده اهداف روی دیوار سالن/ برقراری ارتباط بین سطوح/ تهیه و تدوین جمله های کوتاه/ مرور سطوح اهداف در طول زمان تفکر / تمرکز بر سطوح اهداف در نشستهای گروهی.

2. الگو بودن : معلمان در حضور دانش آموزان چگونه رفتاری کنند؟ معلم باید با اهداف مذکور به خوبی آشنا باشد یعنی خویشتن دار باشد، به دیگران اهمیت بدهد به اجرای برنامه ها پایبند باشد و ... .

3. سطوح در عمل: راهبردهای سطوح در عمل این است که چگونه دانش آموزان می توانند در طول زمانی که در برنامه های فعالیت جسمانی شرکت می کنند یک یا چند سطح را تجربه کنند؟ یک راه کسب چنین تجربیاتی فراخوان است: آیا می توان راه بهتری را بگویی؟ (سطح I) برای یک هفته به روش من برای انجام آن بکوش(سطح II) ... .

4. تقویت کردن : یعنی معلم رفتارها و نگرش های مثبت هر یک از دانش آموزان را تقویت کند. بهترین تشویق کلامی، تحسین است، هم چنین می توان سیستمی از پاداش دهی را در رسیدن به معیار های مورد نظر به وجود آورد مثلا نمره دادن. بهترین پاداش، پاداش "بهترین تلاش" است که متکی به رسیدن به یک هدف معینی نیست بلکه خود تلاش مطرح است.

5. زمان تفکر: زمان تفکر، در حکم وسیله ی مناسب برای خود ارزش یابی است. می توان از دانش آموزان خواست تا سوالاتی از این قبیل از خودشان بپرسند: آیا به کسی صدمه زده ام؟ (سطح I) آیا مطالبی یاد گرفته ام (سطح II) آیا بدون هدایت و نظرات معلم کاری انجام داده ام؟(سطح III)

6. آیا به کسی کمک کرده ام؟ باید دانش آموزان را به تفکر راجع به سطوح اهداف پیشرفته و تعامل آن با تجربیات خودشان، تشویق کرد.

7. تصمیم گیری فردی:

این راهبرد وسیله ای برای گفت و گو و انتخاب هر یک از سطوح اهداف است. اما کاربرد آن ها در سطوح دیگر نیاز به تعمق و تفکر دارد.

8. نشست گروهی: این راهبرد ، دانش آموزان را در ابراز ایده ها، عقاید و احساساتشان نسبت به تکامل قوانین برنامه ها (بازی ها) چگونگی اجرا و بهتر کردن آن ها و نیز در حل مسائل ایجاد شدن توانا می سازد. راهبردهای نشست گروهی عبارت است از : قوانین احترام گذاری، دادگاه ورزشی، طرح اضطراری، قوانین ایستگاهی، ارزش یابی برنامه و مربی.

9. زمان مشاوره: هدف از راهبرد زمان مشاوره، گفت و گو با همه ی دانش آموزان است نه آن دسته از دانش آموزانی که مشکلی دارند یا می خواهند با مربی ملاقات کنند.

8) تمرینات مقاومتی برای کودکان و نوجوانان چاق:

شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان تا حد نگران کننده ای رو به افزایش است. انتخاب یک سبد زندگی خردمندانه می تواند به بهبود سلامت کودکان و نوجوانان چاق بینجامد. چاقی دوران کودکی و احتمال تداوم آن تا بزرگ سالی تهدید جدی برای سلامت عمومی در قرن 21 به شمار می رود.

تنها 28 درصد از دانش آموزان دبیرستانی هر روز در کلاس های ورزشی شرکت می کنند، از طرف دیگر دستگاه های حمل و نقل مجهز مخصوص بردن و آوردن دانش آموزان افزایش یافته علاوه بر این، کودکان ونوجوانان زمان زیادی را صرف بازی های ویدیوئی و رایانه ای می کنند. در طول روز هم به طور معمول 33 درصد از کودکان بیش از 3ساعت از وقت خود را به تماشای تلویزیون می گذرانند.

اولین گام در تشویق کودکان و نوجوانان چاق به انجام فعالیت های ورزشی افزایش اعتماد به نفس آن هاست.

توجه به این نکته مهم است که چربی اضافی بدن می تواند مانع اجرای تمرینات تحمل وزن، مثل شنا و بارفیکس در کودکان و نوجوانان چاق شود. یکی از مهم ترین متغیرها در طراحی یک برنامه ی تمرین مقاومتی شدت تمرین است علاوه بر آن عواملی نظیر حجم تمرین و انتخاب حرکات ورزشی نیز باید هنگام تعیین فراوانی تمرینات برای افراد چاق در نظر گرفته شود.

9) تربیت بدنی، الگوها و ملاحظات

توجه به درس تربیت بدنی در مدارس تا آن جا اهمیت دارد که مواد اول و دوم منشور یونسکو، تربیت بدنی و ورزش را حق بنیادی تمام کودکان و نوجوانان می داند.

در کشورهای پیشرفته و ورزش قهرمانی به ورزش مدارس وابستگی خاصی دارد. در کشور ما امکان تخصصی شدن در تمرینان ورزشی در دوره ی متوسطه به صورت کامل امکان پذیر نیست بنابراین باید دانش آموزان با استعداد شناسایی شوند و با استفاده از امکانات دولتی در تمرینات سازمان دهی شده ی خارج از ساعات مدرسه به صورت نظارت شده شرکت کنند پس از غربال گری مراحل مختلف به تیم های نوجوانان معرفی شوند.

10) بررسی و مقایسه ی ناهنجاری های قامتی:

اطلاع کافی از وضعیت قامتی موضوعی است که آشنایی با آن برای هر انسان ضرورت دارد. از این رو موضوع اول شناسایی و بررسی شیوع ناهنجاری هاست. این ناهنجاری ها شامل عارضه ی سر به جلو، افتادگی شانه (شانه نامتقارن)، اسکولیوز (پشت کج)، کیفوز (پشت گرد)، پشت صاف، لوردوز (کمر گود)، زانوی ضربدری و پرانتزی، کف پای صاف و انگشت شست کج می گردد. در یک تحقیق نتایج چنین گزارش شد که عارضه ی افتادگی شانه بیشترین نسبت را در دختران و پسران مدرسه ای دارد و شیوع ناهنجاری لوردوز کمری در دختران بیش از دو برابر است.

مقایسه ها بین دختران و پسران راهنمایی با دختران و پسران دبیرستان نشان داد که با افزایش سن، نرخ شیوع اکثر ناهنجاری ها افزایش می یابد و این افزایش در دختران به مراتب بالاتر است. لذا ضروری است در سنین نوجوانی اقدامات اصلاحی به عمل آید و با طراحی یک برنامه ی ارزیابی، آموزش و اصلاح، زمینه های مناسبی برای پیشگیری و حتی درمان فراهم گردد.

11) بازی های آیینی و نمایشی:

بازی در میان ایرانیان از دیرباز جایگاه خاص خود را داشته است. ابزار این بازی ها که بسیار ساده اند بستگی به اوضاع اقلیمی آن محیط دارد مثلا در «سیاه کل گیلان» با ساقه برنج ابزاری برای بازی "مه توس کوته" و در خوزستان ابزاری با هسته ی خرما درست می کنند. در کارنامه اردشیر بابکان کهن ترین سند خطی به زبان پهلوی ساسانی از برخی بازی ها مثل شطرنج، نرد و چوگان نام برده شده.

بازی های آیینی بازمانده آداب و رفتارهای دینی- آیینی مردمان دوران کهن ایران زمین هستند- مثل تاب بازی، تخم مرغ بازی، قاشق زنی و بازی خاله دیگ به سر که امروزه در بسیاری از مناطق بازی و اجرا می شوند.

گفته اند تاب بازی و تاب سواری بازی نبوده و آیینی بوده است برای نزدیکی انسان به خداوند. تاب خوردن در هوا، معلق بودن و به نوعی صدای خود را به گوش خداوند رساندن است.

بازی هایی که روایت گر و بیانگر داستان یا رویدادی اند نیز بازی های نمایشی هستند که از جمله نمونه های آن عروسی در جنگل(استان گیلان) خرس بازی (مخصوص پسران در چهارمحال بختیاری) و ...

12) شیوه مهم برای کاهش استرس والدین و دانش آموزان

1. نگرانی خود را تشخیص دهید

2. از تنش جسمی (فیزیکی) خود جلوگیری کنید.

3. یک نوع فعالیت جسمی را به عنوان ورزش روزانه و منظم انتخاب کنید.

4. کار و فعالیتی را شروع کنید که فکر شما را از تنش دور می سازد

5. فعالیت اجتماعی خود را افزایش دهید.

6. آموزش روش تفکر (مدی تیشن)

7. کمک به دیگران

8. نظرات خود را در مورد کاهش استرس ، افسردگی و اضطراب با دیگران درمیان بگذارید.

13) نقش تغذیه ، خواب و تمرینات بدنی، در رشد و افزایش قد کودکان:

علت اصلی بلندی قد هلندی ها و رشد 8 سانتی متری میانگین قد ژاپنی ها در 50 سال اخیر تغذیه است مراحل مهم و بحرانی در رشد، اولین سال تولد و دوران بلوغ است خوردن خوراکی ها و غذاهای سنگین باعث تولید مقدار انسولین بیشتر برای گوارش می شود که این امر از جریان یافتن هورمون رشد به داخل خون به طور مؤثر جلوگیری می کند و در مورد خواب نیز به خاطر داشته باشید که دو ساعت اول خواب خیلی مهم است به پشت بخوابید و پشتتان را به خوبی بگسترانید، بر روی یک تشک نه چندان نرم بخوابید یا با بالش کوچک یا اصلا بدون بالش در این صورت اجازه می دهید که نیروی جاذبه با قدرتی بیشتر خون را به سمت غده تیروئید جریان دهد و به تولید هورمون رشد کمک کند.


معرفی کتاب:

عنوان : تربیت بدنی در مدارس

تألیف : دکتر رحیم رمضانی نژاد

این کتاب در چهار بخش تنظیم شده که بخش نخست و دوم کلیات و مفاهیم تربیت حرکتی- ورزشی و ... را مورد بحث قرار داده و در بخش سوم و چهارم کتاب جنبه ی کاملا کاربردی دارد که می توان در هر برنامه و محیط یا شرایط آموزشی از مطالب آن بهره گرفت .

آخرین به روز رسانی (دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۱)

 

افزودن نظر


کد امنیتی
Refresh